Kamis, 19 November 2015

Mengurangkan rambut Grey Anda Dengan Pemulihan semula jadi

Mengurangkan rambut Grey Anda Dengan Pemulihan semula jadi

Rambut tumbuh secara semula jadi kelabu kerana pelbagai sebab seperti tekanan, keturunan, penyakit, vitamin dan kekurangan nutrien. Tetapi faktor yang paling penting yang bertukar kelabu rambut kita adalah penurunan pesat dalam melanin yang bertanggungjawab untuk pigmentasi atau warna untuk rambut. Kemunculan rambut bertukar kepada kelabu apabila molekul melanin berasingan daripada satu sama lain. Rambut bertukar kepada kelabu apabila pengeluaran melanin berkurangan. Jadi jika anda ingin rambut anda berada dalam keadaan yang baik kemudian cuba untuk meningkatkan pengeluaran melanin dalam badan. Antara punca-punca utama rambut beruban gangguan tiroid, anemia kekurangan vitamin B12, merokok, menopaus awal dan juga vitigo yang merupakan suatu keadaan di mana kulit kehilangan melanosit dan keputusan ke dalam rambut kelabu.

Terdapat ubat yang berbeza semulajadi yang membantu dalam mengurangkan uban rambut.

1. Meningkatkan pengambilan makanan yang kaya protein seperti daging, tanpa lemak, soya, telur, biji-bijian dan bijirin.

2. Meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi, mineral dan vitamin A dan B seperti pisang, tomato, sayur-sayuran berdaun hijau, yogurt, hati, aprikot kering, kacang, tiram, telur dan biji bunga matahari.

3. Sediakan pes yogurt, serbuk inai dan biji halba. Anda juga boleh menggunakan kopi, jus selasih, jus pudina dan serbuk biji methi. Memohon pes ini pada rambut anda dan membolehkan ia ditetapkan untuk 3-4 jam kemudian syampu rambut anda.

4. Pengurangan tekanan adalah ubat semula jadi yang mudah dan berkesan untuk uban rambut. Rehat, latihan dan meditasi juga perlu untuk mengurangkan masalah uban. Anda mesti mencari cara yang berbeza untuk mengurangkan kebimbangan dan tekanan sebagai perkara-perkara ini menyumbang kepada rambut kelabu.

5. Mengurut mentega susu lembu ke dalam akar rambut untuk mencegah uban tambahan. Pertama anda perlu mencairkan mentega dan kemudian merebak ke dalam rambut dan kulit kepala sekurang-kurangnya dua kali seminggu dan kemudian bilas dengan betul.

6. Anda juga boleh menyediakan campuran parut halia segar dan madu. Campurkan bahan-bahan ini dan ketepikan dalam bekas. Ambil satu sudu teh campuran ini setiap hari. Ia juga merupakan ubat yang berkesan untuk rambut kelabu.

7. Permohonan minyak kelapa juga sangat berkesan. Urut minyak kelapa pada kulit kepala setiap malam sebelum tidur dan basuh pada waktu pagi.

8. remedi lain yang berkesan untuk merawat uban pra-matang adalah gooseberry India. Anda juga boleh mengurangkan gooseberry dan kering ke dalam matahari dan kemudian mengambil secara teratur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar